Muzyka od najwcześniejszych momentów życia towarzyszy dziecku w zabawie, nauce i wypoczynku. Wszelkie odgłosy dochodzące z otoczenia odbierane są poprzez zmysł słuchu, który w chwili przyjścia małego człowieka na świat pod wieloma względami jest już dobrze rozwinięty. Zmysł słuchu funkcjonuje na zasadzie odbioru i przekazywania cząsteczek energii poprzez ruch i wibracje. Te trzy elementy – wibracje, ruch i energia, tworzą dźwięk. Dźwięk przepływa przez wszystkie poziomy mózgu, oddziałując nie tylko na aparat słuchowy i przedsionkowy, ale również na całe ciało poprzez przewodnictwo kostne. Znaczenia dźwięku w procesie edukacyjnym nie da się wyrazić żadną miarą.
Cele zajęć muzykoterapeutycznych:
- rozwija koncentrację uwagę, pamięć, spostrzegawczość i wyobraźnię;
- kształtuje koordynację wzrokowo – ruchową;
- uwrażliwia na odbiór bodźców z otoczenia;
- rozwija umiejętność naśladowania;
- pomaga w kształtowaniu osobowości
- rozwija sferę społeczną, emocjonalną;
- pobudza ciało w zakresie ruchów dowolnych;
- doskonali świadomość własnego ciała;
- stanowi źródło odprężenia;
- oddziaływuje na sferę ruchową dziecka;
- pozwala na odbiór miłych i przyjemnych doznań;
- pozwala na eliminowanie niepożądanych, stereotypowych zachowań;
- rozwija umiejętność współdziałania w grupie;
- pozwala w niewerbalny sposób wyrażać siebie.
Grupa docelowa: zajęcia dla dzieci zdrowych, jak i dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną z uwzględnieniem potrzeb danego dziecka; dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcy z,autyzmem, z różnego typu zaburzeniami słuchu, wzroku, a także u dzieci z zaburzeniami zachowania czy ADHD.