logo morius
ePUAP
ADRES E-DORĘCZEŃ:
AE:PL-52963-90460-RJTVA-13
Biuletyn Informacji Publicznej
previous arrow
next arrow

Metoda stworzona jest dla dzieci o prawidłowym rozwoju, ale mających trudności z organizacją zachowania oraz mających specyficzne problemy w uczeniu się. Jest też metodą wspomagającą dzieci z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnościami sprzężonymi np. MPD, spektrum autyzmu, zespół Downa.

Zaburzenia integracji sensorycznej są związane z nieprawidłowym przetwarzaniem bodźców sensorycznych takich systemów jak: czuciowego - dotykowego (układ ten odpowiada za wrażenia płynące z dotyku po powierzchni skóry, wrażenia z ucisku, bólu, temperatury) i proprioceptywnego (to układ, który odbiera wrażenia z mięśni, ścięgien i stawów, uaktywniany przy mocniejszym docisku), przedsionkowego (układ ten odpowiada za odbiór wrażeń pochodzących z każdego rodzaju ruchu, wywołanych zmianą położenia ciała w  przestrzeni, a szczególnie głowy), słuchowego, wzrokowego, węchowego, smakowego.

Terapia tą metodą polega na właściwym dawkowaniu odpowiednich bodźców sensorycznych i jest określana jako ,,naukowa zabawa”. Przez takie zabawy jak, np. skoki na trampolinie, huśtanie na platformie, hamaku czy jazda na deskorolce u dziecka zachodzi integracja bodźców zmysłowych co usprawnia pracę systemu nerwowego, która poprawia funkcjonowanie dziecka w otoczeniu oraz poprawia uczenie się.

Objawów zaburzeń integracji sensorycznej może być bardzo dużo.

Wybrane objawy dysfunkcji, które mogą nas zaniepokoić:

  • trudności z koncentracją
  • potykanie się, upadanie
  • poszukiwanie bodźców, ściskanie, uderzanie, dociskanie, bicie, szczypanie, gryzienie
  • dotykanie wszystkich rzeczy, wkładanie wszystkiego do buzi
  • nieświadomość swojego ciała
  • duża ruchliwość utrudniająca codzienne funkcjonowanie
  • wrażliwość na światło, na dźwięki
  • brak widocznej reakcji bólowej na urazy
  • kłopoty w nabywaniu nowych umiejętności: rzucanie piłki, jazda na rowerze
  • wrażliwość na metki, szwy, ściągacze
  • nieakceptowanie przytulania, masowania
  • odruch wymiotny na widok pewnych faktur, na widok jedzenia
  • nadmierne odczuwanie bólu

Grupa docelowa: dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, zajęcia indywidualne